در حالی که بیش از دو سال از تصویب آییننامه واردات خودروهای دست دوم میگذرد و پس از تصویب این قانون، از فیلتر شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز رد شد؛ اما آخرین سنگی که ازسوی وزارت صمت به سوی این طرح انداخته شد اصلاحیه آییننامه واردات خودروهای کارکرده بود که بعد از گذشت ۶ ماه که اتابک وزیرصمت بر آن ایرادهایی وارد دانست و همچنان خبری از اصلاح آیین نامه نیست.
به گزارش سرویس اقتصادی تابناک، طرح واردات خودروهای کارکرده از همان ابتدا مخالفانی مانند خودروسازان داخلی داشت چرا که به نظر می رسد منافع آنان را به خطر انداخته و انحصار چندساله آنان را هدف قرار میدهد و سیاستگذار ارزی یا بانک مرکزی به دلیل موضوع تامین ارز این خودروها سر راه خود می داند.
۲۷ شهریور امسال بود که محمد اتابک، وزیر صمت اعلام کرد که این آئین نامه مجدد نیاز به اصلاح دارد و در بحث خودروهای کارکرده بانک مرکزی، سازمان استاندارد و گمرک مباحثی را مطرح کردند که باید آنها را حل کرده و بخشنامه موجود نیازمند اصلاحاتی است و اکنون بیش از ۶ ماه از اظهارات اتابک درباره اصلاح آئین نامه واردات خودروهای کارکرده میگذرد، اما همچنان خبری از سرنوشت آئین نامه در دست نیست.
ازسویی دیگر، آیین نامه واردات، شرایط و ضوابط متعددی را برای خودروهای وارداتی ازجمله سن خودرو، استانداردها و گواهی اسقاط که این الزامات فرآیند واردات را دشوار و زمان بر میکند.